Finanse i biznes

Przenośny czy stacjonarny – jaki terminal płatniczy wybrać?

Wygodne w użytkowaniu i zarazem nowoczesne płatności bezgotówkowe zyskują na popularności w bardzo szybkim tempie. Dlatego terminale płatnicze można spotkać już nie tylko w dużych sklepach, na stacjach benzynowych czy w restauracjach. Nawet małe punkty usługowe bądź targowiska oferują tego typu ułatwienia dla klientów. W niektórych miejscach sprawdzają się stacjonarne modele, ale w wielu sytuacjach jedynym rozwiązaniem okazują się przenośne terminale płatnicze.

Płatności nigdy nie były tak proste

Obecnie coraz rzadziej nosi się ze sobą gotówkę. Dlatego każdy właściciel punktu sprzedaży czy usługowego powinien wyposażyć się w terminal płatniczy, jeżeli nie chce tracić klientów. Do wyboru są terminale stacjonarne oraz terminale przenośne. Warto jednocześnie podkreślić, że to dość ogólny podział. Poszczególne modele różnią się funkcjonalnością, proponowanymi usługami, ale i sposobem łączności.

Należy podkreślić kilka korzyści korzystania z terminali zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i jego klientów. Płatności bezgotówkowe to przede wszystkim:

  • sprawniejsza i łatwiejsza obsługa,
  • większe bezpieczeństwo dokonywanych transakcji dzięki szyfrowaniu danych,
  • rozwiązanie problemu pomyłek kasowych,
  • różne opcje płacenia – kartą, telefonem, smartwatchem,
  • wygoda płacenia dla klientów, co poprawia poziom satysfakcji,
  • wyższe obroty (nikt nie musi rezygnować z zakupu z powodu braku gotówki przy sobie).

Ważne tylko, aby wybrać odpowiedni model w zależności od potrzeb, a w zasadzie od rodzaju prowadzonej działalności. 

Charakterystyka terminali stacjonarnych

To niezwykle cenione urządzenia ze względu na dużą wydajność, wytrzymałość i niezawodność. W związku z tym, że można z nich korzystać wyłącznie w jednym miejscu, to mówi się o nich również POS (nazwa z terminu angielskiego point of sale). 

Ich wyróżnikiem jest konieczność ciągłego podłączenia do prądu. Komunikują się z systemem rozliczeniowym dzięki łączom internetowym, a wtedy wymagają też routera. Rzadziej stosuje się transmisję danych sieci komórkowych, do czego niezbędny jest wbudowany moduł GSM. Można też wykorzystywać dwa łącza – jedno zawsze pozostaje łączem zapasowym.

Terminal płatniczy stacjonarny to urządzenie pojedyncze albo wzbogacone o PIN-pad z klawiaturą. Ta druga wersja jest z pewnością bardziej komfortowa w użytkowaniu, ponieważ nie wymaga sięgania po terminal, aby wprowadzić kod PIN i potwierdzać transakcję. 

Wśród modeli stacjonarnych coraz częściej można się też zetknąć z wersjami samoobsługowymi, które nie tylko pojawiają się w automatach biletowych lub parkometrach, ale również w kasach samoobsługowych w większych sklepach. 

Terminale przenośne

Urządzenia tego typu są wyposażone w akumulator, a tym samym nie wymagają podłączenia do źródła zasilania. Składają się z dwóch części. Pierwsza z nich to baza dokująca, a z nią komunikuje się druga, czyli czytnik kart płatniczych. Łączenie następuje za pomocą Wi-Fi albo poprzez bluetooth. Przenośne terminale płatnicze nie potrzebują już PIN-pada, ponieważ mają wbudowaną klawiaturę. Na niej wprowadza się kwotę danej transakcji, a także kod PIN.

Modele przenośne mogą mieć też wbudowany moduł GSM, a wtedy jeszcze bardziej wzrasta ich mobilność – nie trzeba martwić się o zasięg sieci, która łączy terminal ze stacją dokującą. 

Urządzenia tego typu zapewniają zatem dużą niezależność od konkretnego miejsca, a tym samym komfortowe przeprowadzenie transakcji. Wyróżniają się lekkością i są bardzo poręczne. 

Na jaki terminal się zdecydować?

Przed podjęciem decyzji należy odpowiedzieć na kilka pytań, ponieważ to od tego zależy wybór rodzaju terminala.

1. Gdzie przyjmuje się płatności od klientów?

To w zasadzie kluczowa kwestia. W przypadku dokonywania zapłaty przy kasie spokojnie wystarczy terminal płatniczy stacjonarny. Wtedy klient podchodzi do stanowiska kasowego, aby uiścić należność. Tak się dzieje w punktach usługowych typu salon fryzjerski, salon kosmetyczny czy warsztat samochodowy, ale również w sklepach (w tym przy kasach samoobsługowych).

Z kolei przenośne terminale płatnicze okazują się niezbędne w trzech sytuacjach. Po pierwsze, dla większej wygody klientów daje się możliwość płatności w dowolnym miejscu. To sprawdza się szczególnie w restauracjach, w których zazwyczaj regulacja rachunku odbywa się przy stolikach, i to czasami nawet oddalonych od lokalu – w ogródku restauracyjnym. W hotelach również warto rozważyć taką opcję, aby klienci nie musieli iść na recepcję, ale mogli płacić w swoich pokojach. 

Po drugie, czasami charakter pracy wymaga przenoszenia terminala, o czym dobrze wiedzą kurierzy czy przedstawiciele handlowi w terenie. Po trzecie, kontakt z klientami zawsze odbywa się poza miejscem z dostępem do stabilnego źródła zasilania, jak to się dzieje w przypadku usług przewozowych (taksówkarskich, autobusowych czy kolejowych).

2. W jaki sposób terminal łączy się z systemem rozliczeniowo-autoryzacyjnym?

Wersja stacjonarna wymaga zapewnienia stałego łącza, sieci Wi-Fi lub sieci komórkowej. Warto przy tym mieć świadomość, że ta ostatnia opcja nie daje możliwości tak szybkiego przeprowadzenia transakcji. Konieczne jest też wcześniejsze sprawdzenie stanu sieci komórkowej, aby nie pojawiały się problemy z łączeniem (a tak bywa w pomieszczeniach znajdujących między dość grubymi murami albo w podziemiu). Trzeba też wtedy wybrać model z modułem GPS.

Jednak w wersjach przenośnych czasami odległość od stacji dokującej jest zbyt duża, aby korzystać z systemu bezprzewodowego łączenia, a wtedy niezbędny okazuje się model z dostępem do sieci komórkowej. 

3. Czy jest potrzeba zintegrowania z drukarką do drukowania potwierdzeń?

Najnowocześniejsze terminale płatnicze to zaawansowane technologicznie urządzenia, które są rozbudowanym systemem płatniczo-rozliczeniowym z kasą fiskalną i drukarką. Przydają się zwłaszcza w obiektach handlowo-usługowych. Terminale  przenośne również posiadają mechanizm drukujący – pozwalający na natychmiastowe wręczenie klientowi potwierdzenia transakcji.

Jedno nie pozostawia wątpliwości – terminal płatniczy to obecnie konieczność, jeżeli właściciel punktu usługowego lub sprzedażowego nie chce tracić klientów. Natomiast decyzja dotycząca wyboru modelu stacjonarnego czy przenośnego wymaga dokładnej analizy potrzeb i możliwości. W niektórych sytuacjach jedynym rozwiązaniem okazują się przenośne terminale płatnicze. 

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Mico, oferującym szeroki wybór terminali płatniczych. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.