Jakie elementy bierze się pod uwagę przy wycenie spółki?

Przeprowadzenie wyceny przedsiębiorstwa nigdy nie jest łatwe. Trudno bowiem dokonać precyzyjnych kalkulacji – wartość spółki to coś całkowicie innego, niż np. wartość mieszkania. Poznaj metody, których używa się przy wycenie spółek i wybierz najbardziej odpowiednią z nich!

Metody wyceny spółki

  • Metoda dochodowa – najczęściej najlepiej odzwierciedla wartość spółki. Jej wartość określa się na podstawie wysokości prognozowanych wolnych nadwyżek wygenerowanych przez spółkę;
  • Metoda majątkowa – polega na ocenie majątku spółki na podstawie odjęcia zobowiązań od sumy kapitałów własnych;
  • Metoda porównawcza – najbardziej skomplikowana, polega na określeniu wartości spółki na podstawie badań konkurencji. To metoda precyzyjna, ale statystyczna: dane finansowe używane w analizie pochodzą ze wcześniejszych lat.

Jak wycenić spółkę?

Najprostszą i najbezpieczniejszą opcją jest skorzystanie z usługi wyceny spółek. Taka usługa pozwala na określenie wartości przedsiębiorstwa w sposób precyzyjny, głównie dzięki doświadczeniu i bogatej bazie porównawczej.

Nic nie stoi również na przeszkodzie temu, by wykorzystać wszystkie metody określenia wartości naraz, dla uzyskania najbardziej precyzyjnego wyniku, co w konsekwencji pozwoli na owocną sprzedaż spółki.

Metody wyceny przedsiębiorstwa – która jest najlepsza?

Nie da się określić w tym przypadku ,,złotego środka”. Wiele zależy od branży, w której funkcjonuje firma, niezwykle ważne są też zobowiązania i historia przedsiębiorstwa. Oczywiście w założeniu chcemy sprzedać spółkę – należy więc określić jej wartość na tyle precyzyjnie, aby móc znaleźć potencjalnych zainteresowanych.

Usługodawca powinien sam zaproponować najbardziej korzystną metodę. Warto umówić się na wstępną konsultację lub przeczytać o ofercie konkretnej firmy – jak np. Crowe.com/pl.

Podczas konsultacji możemy także zasięgnąć porad dotyczących sprzedaży spółki. W końcu z samą wyceną nie zajdziemy zbyt daleko – kluczem do sukcesu jest tu w końcu sam proces sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.