Aktywność fizyczna i jej rola w zdrowym życiu

Trzeba się ruszać, każdy z nas to wie. Ruch jest zdrowy, wydłuża życie i spowalnia starzenie. Dziś tłumaczymy, w jaki sposób to się dzieje i jaki rodzaj aktywności fizycznej jest najzdrowszy.

Ministerstwo Sportu i Turystyki w 2015 roku zbadało aktywność fizyczną Polaków. Wyniki nie były optymistyczne. Aż 85% z nas rusza się za mało. Najgorsze wyniki zanotowano w grupie seniorów. Aż 60% kobiet i 53% mężczyzn zadeklarowało wówczas, że unika aktywności fizycznej. Alarmujące były także wyniki badania wśród dzieci. Okazało się, że zaledwie jedna trzecia dzieci i młodzieży uprawia aktywność ruchową.

Ruch to zdrowie – wszyscy są zgodni

Tymczasem aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego trybu życia. Ten wniosek podzielają zarówno praktycy medycyny akademickiej, jak i naturalnej.

Sebastian Kneipp, bawarski duchowny, który zrewolucjonizował w XIX wieku naukę o leczeniu naturalnym, sam wyleczył się z gruźlicy naturalnymi metodami. Następnie poświęcił się badaniu wpływu ruchu, wody, stresu, zdrowego odżywiania i roślin leczniczych, a także ogólnej życiowej harmonii, na zdrowie. Już wtedy doszedł on do wniosku, że regularny i umiarkowany ruch wzmacnia organizm oraz poprawia samopoczucie.

Współczesna medycyna akademicka potwierdza zalecenia Kneippa. Warto wspomnieć Słynne badanie The Harvard Nurses Health Study, analizujące zwyczaje ponad 200 tys. kobiet na przestrzeni 30 lat. Wykazało ono, że 30 minut szybkiego marszu dzienne zmniejsza ryzyko rozwoju chorób serca, udaru mózgu i cukrzycy o 30-40% a raka piersi o 20-30%. Trenerzy, dietetycy, a także lekarze podkreślają, że najlepsze efekty daje umiarkowana, lecz regularna aktywność fizyczna.

Ile aktywności fizycznej dla zdrowia

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby w tygodniu ćwiczyć, co najmniej 150 min. (wysiłek aerobowy o umiarkowanej intensywności). Czas ten możemy zamienić na 75 minut wysiłku o dużej intensywności. Pozwala to nam zaledwie na dwie sesje poniżej godziny, które możemy wykorzystać np. na fitness czy gimnastykę dwa razy w tygodniu.

Ruch odmładza

Profilaktyka chorób i wyższa odporność, to tylko jedna grupa korzyści z aktywności fizycznej. Drugą jest niewątpliwie spowolnienie procesów starzenia i młodszy wygląd. Jak to się dzieje, że osoby aktywne fizycznie wyglądają młodziej?

Już po 30-tce rozpoczyna się bardzo powolny proces zamiany tkanki mięśniowej na tłuszczową. Prowadzi to do utraty siły, sprawności i sprężystości ciała. Mięśnie stanowią ponad 40% masy naszego ciała. Wśród nich znajdują się mięśnie szkieletowe, których moc i wytrzymałość ma wpływ na kości i stawy. Zjawisko to nazywane jest sarkopenią. Najlepszym sposobem na powstrzymanie tego procesu jest stymulacja mięśni. Do tego niebagatelną rolę odgrywa dieta, w której nie może zabraknąć białka, cynku i witamin z grupy B oraz zdrowych tłuszczy. To te składniki odżywcze potrzebne są najbardziej do zachowania zdrowia i dobrej kondycji mięśni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.