Co wpływa na cenę marketingowej bazy danych?

Baza danych klientów to jedna z największych wartości każdej firmy. Niezależnie od tego, czy działamy w sektorze B2B, czy B2C, wartościowe informacje na temat docelowej grupy klientów wraz z ich danymi teleadresowymi to klucz do udanej strategii marketingowej oraz trafnej analizy rynku. Taką bazę można budować samodzielnie, jednak szybszym i lepszym rozwiązaniem będzie zakup gotowego pakietu od brokera. Od czego zależy koszt takiej inwestycji?

Liczba i jakość rekordów

Oczywisty jest fakt, iż cena bazy danych zależy w dużej mierze od jej zawartości, w tym zwłaszcza od ilości rekordów, czyli poszczególnych wierszy z informacjami o kliencie. Jak nietrudno zgadnąć, im więcej tych informacji tym wyższy koszt całej bazy, ale warto tu zaznaczyć, że wraz ze wzrostem liczby rekordów ich cena jednostkowa maleje, zatem opłaca się – także z perspektywy planowanych działań marketingowych – inwestować w bardziej rozbudowane pakiety. Oczywiście ważne jest tu wytypowanie odpowiedniej grupy odbiorców – decydując się na segmentację i profilowanie bazy z zastosowaniem określonych kryteriów, możemy obniżyć jej koszt (nie przepłacamy za niepotrzebne rekordy) i zoptymalizować budżet planowanej kampanii. Ważna jest jednak nie tylko ilość, ale także zawartość rekordów. Tu również możemy skorzystać z atrakcyjnych cenowo pakietów zawierających zawężone informacje, przystosowane do konkretnego celu i wybranej formy kontaktu – mogą to być wyłącznie dane teleadresowe (tańsza opcja), ale też dodatkowe, bardziej szczegółowe informacje dotyczące np. obrotu firmy. Jakość rekordów to również procesy standaryzacji i weryfikacji, dzięki którym otrzymujemy aktualne dane. Naszą czujność powinny wzbudzić bazy oferowane w wyjątkowo niskich cenach, pochodzące z niesprawdzonych źródeł, co do których legalności nie mamy pewności.

Sposób wykorzystania bazy danych

Koszt zakupu bazy danych firm determinowany jest również przez sposób, w jaki wykorzystamy otrzymane informacje. Chodzi tu w szczególności o ilość kampanii reklamowych, które zrealizujemy z użyciem zakupionych danych. Przykładowo korzystając z oferty portalu PanoramaDanychmożemy zdecydować się na jednorazowy dostęp do bazy danych, ale możliwe jest również wykupienie specjalnej licencji. Co to oznacza w praktyce? W przypadku wykupienia jednokrotnego dostępu zapłacimy oczywiście mniej, ale będziemy mogli nawiązać kontakt z potencjalnym klientem tylko jednorazowo. Jeśli zatem zależy nam nieograniczonym korzystaniu z bazy danych, to w dłuższej perspektywie bardziej opłaca się wykupić licencję, np. roczną. To opcja przeznaczona dla wielokrotnych kampanii marketingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.