Trening z workiem bułgarskim

Trening z workiem bułgarskim znany jest już od bardzo dawna. Jest to doskonały trening dla nie tylko pojedynczych części ciała, podczas treningu ćwiczy całe nasze ciało. Dlatego najznamienitsi sportowcy wiedzą o tym, jak przyszykować swoje ciało do ogromnego wysiłku, żeby ich nie zawiodło w tym najważniejszym momencie. Worek bułgarski w niczym nie przypomina klasycznego worka bokserskiego, nie potrzebujesz do niego stojaków czy haków, również jego małe rozmiary sprawiają, że ćwiczenia mogą odbywać się w dowolnym miejscu, które wybierzesz. Worek bułgarski na początku swojej kariery został stworzony specjalnie z myślą o amerykańskiej kadrze zapaśniczej, trenowanej przez bułgarskiego trenera Ivana Ivanowa. To właśnie on zapoczątkował treningi z workiem bułgarskim, inaczej zwany również kozą 🙂

Co musisz wiedzieć podczas wybierania worka bułgarskiego?

Najważniejszym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę podczas zakupu jakiegokolwiek sprzętu sportowego to jest funkcjonalność, a także jak intensywnie mamy zamiar trenować. Odpowiadając sobie na te ważne pytania możemy przejść do ważnych kwestii, mianowicie jest to odpowiednia waga worka, która nie będzie dla nas za lekka, ani tez nie przeciąży naszego organizmu.

Worek należy dobrać odpowiednio do wagi naszego ciała, a także do własnych predyspozycji siłowych i wytrzymałościowych.

do wagi 59 kg odpowiednim workiem będzie ten o wadze od 1-5 kg
60-69 kg ciała- 6-8 kg worka
70-85 kg 8-10 kg worek
86-93 kg 11-13 kg
94-99 kg 14-16 kg
100 kg i więcej od 16-18 kg

Co ważne, ogromnym atutem worka jest zmienność jego kształtu w trakcie treningu. Przenoszenie ciężarku worka podczas podnoszenia wpływa bardzo korzystnie na każdą partię naszego ciała, przez co spalanych jest więcej kalorii, a także podnoszone są nasze możliwości siłowe. Sprzęt ten jest wykorzystywany głównie w zapasach, sportach MMA oraz BJJ, ale to nie wszystko. Worek bułgarski jak i worki treningowe stają się coraz bardziej popularne jako wyposażenie siłowni czy sal gimnastycznych. Jest to element wzbogacający znacząco każdy trening, a także podnoszący sprawność fizyczną. Trening z workiem bułgarskim może uzupełniać lub całkowicie zastąpić trening z ciężarami.
Kolejnym bardzo ważnym aspektem podczas doboru odpowiedniego worka bułgarskiego jest oczywiście materiał z jakiego został wykonany. Skóra naturalna jest lekiem na całe zło, ale również jest bardzo droga w porównaniu z łatwo dostępnymi zamiennikami, które swoja jakością nie grzeszą. Dlatego w tym przypadku z pomocą przychodzi materiał równie mocny co skóra naturalna -PLAWIL. Dzięki niemu nasz worek będzie zawsze w doskonałej kondycji, nie nastąpią przetarcia czy oderwania elementów, a worek będzie służył w nienaruszonym stanie przez długie lata.
Poniżej przedstawiamy zestawienie zalet worków bokserskich wykochanych z plawilu jak i ze skóry naturalnej:

Zalety worków bułgarskich wykonanych ze skóry naturalnej:

– duża wytrzymałość na uszkodzenia i intensywne treningi
– przyjemna w dotyku struktura worka
– długoletniość
Zalety worków bułgarskich wykonanych z PLAWILU:
– zdecydowanie niższa cena
– odporność na warunki atmosferyczne
– duża wytrzymałość na uszkodzenia i odkształcenia
– łatwość w utrzymaniu czystości.

Dlaczego trening z workiem bułgarskim tak dobrze wpływa na nasze ciało?

Zmienne obciążenie, intensywne treningi, a także zwiększona ilość ruchów naszego ciała, to tylko niektóre z zalet worka bułgarskiego. Trening z workiem bułgarskim wzmocni mięśnie odpowiedzialne za odpowiednią pozycję całego ciała, a także zwiększy koordynację ruchową. Dodatkowo praca wraz z tym urządzeniem treningowym wpływa doskonale na poprawienie kondycji naszego ciała jak i jego wytrzymałości na coraz to większe obciążenia. Ponadto praca z tym workiem sprawi, że mięśnie nabiorą większej gęstości, dzięki temu również całe ciało będzie wyglądało lepiej. Dzięki pracy z workiem możemy jednocześnie ćwiczyć górne jak i dolne partie ciała, dodatkowo trening na świeżym powietrzu jest doskonałą alternatywą.

Czym wypełnić worek bułgarski?

Jak w przypadku sandbaga (worka wypełnionego piaskiem), również worek bułgarski można wypełnić piaskiem lub lekkim żwirem. Piasek podczas treningu swobodnie przemieszcza się w worku różnie rozmieszczając jego ciężar co dobrze wpływa na pracę mięśni. Środek ciężkości worka również nigdy nie jest dokładnie w tym samym miejscu co dodatkowo utrudnia trening i pobudza nasze mięśnie do jeszcze większego wysiłku. Co za tym idzie? Spalamy zdecydowanie więcej kalorii i tym samym chudniemy, ponadto mięśnie przyzwyczajają się po czasie do wysiłku i stają się mocniejsze.

Jakie ćwiczenia można wykonywać z workiem bułgarskim?

Dzięki specyficznemu kształtowi worka, jego odpowiednim rozmiarom i wypełnieniu możemy ćwiczyć wszędzie, gdzie tylko możemy. Dobrym rozwiązaniem są treningi na świeżym powietrzu. Zapewnią one doskonałe dotlenienie organizmu, poprawią samopoczucie i przy okazji osoby ćwiczące mogą złapać przyjemną opaleniznę, a w zimie zahartować swoje umięśnione ciała na chłodniejszą temperaturę 🙂 Trening na zewnątrz równie dobrze wpływa na naszą kondycję psychiczną, słońce, a także piękne widoki poprawiają nastrój i sprawiają, że organizm wypełnia się dodatkową dawką endorfin.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.