Jak zwiększyć współczynnik retencji pracowników?
Dynamiczne zmiany na rynku pracy sprawiają, że coraz więcej firm zmaga się z niską retencją pracowników. Zatrzymanie specjalisty w przedsiębiorstwie jest współcześnie nie lada wyzwaniem. Aby mu podołać, należy zapewnić podwładnym możliwości rozwoju i dobre warunki zatrudnienia.
Satysfakcjonujące warunki pracy
Pracownicy decydują się na odejście z firmy z wielu powodów. Najbardziej oczywistą przyczyną są zazwyczaj mało satysfakcjonujące warunki zatrudnienia, zwłaszcza pod względem finansowym. Pracodawcy, którzy chcą zwiększyć współczynnik retencji w przedsiębiorstwie, powinni więc dołożyć wszelkich starań, aby móc zaproponować podwładnym odpowiednio wysokie wynagrodzenie adekwatne do ich kompetencji i doświadczenia zawodowego.
Istotne jest także zapewnienie pozafinansowych korzyści płynących z zatrudnienia w danej firmie. Coraz większą wartość w oczach pracowników zyskują m.in. elastyczne benefity pozapłacowe. Przedsiębiorcy mogą wykupić pakiet atrakcyjnych świadczeń np. w firmie Edenred – szczegółowe informacje na temat oferowanych przez nią dodatków dla podwładnych znajdują się na stronie https://www.edenred.pl/. Wśród nich warto wymienić chociażby przedpłacone karty podarunkowe zasilane dowolną kwotą, przeznaczone nie tylko dla pracowników, lecz także dla ich dzieci. Takie rozwiązanie pozwala na swobodne wykorzystanie przez nich przyznanych środków, a jednocześnie zwiększa zadowolenie zatrudnionych osób i wzmacnia ich lojalność wobec firmy.
Rozwój i elastyczność
Specjaliści ds. HR i liderzy zespołów, którzy chcą poprawić wskaźnik retencji podwładnych, powinni zapewnić im optymalną równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej czy dodatkowe dni wakacji cieszą się uznaniem wielu pracowników. Takie rozwiązania mogą sprawić, że zdecydują się oni na dłuższą współpracę z przedsiębiorstwem, które je proponuje.
Dobrym pomysłem na zwiększenie retencji kadr jest także inwestycja w rozwój poszczególnych pracowników. Zaproponowanie im kursów i szkoleń, podczas których mogą zdobywać nowe kompetencje i branżowe certyfikaty to świetny sposób na zatrzymanie ich w firmie. Istotne jest także zaprezentowanie podwładnym wyraźnej ścieżki kariery i dostępnych możliwości wraz z konkretnymi wymaganiami dotyczącymi zdobywania awansów.
Regularny feedback i dobry przepływ informacji
Chcąc zatrzymać specjalistę w firmie, należy zadbać o odpowiednią komunikację między pracownikami a przełożonymi. Dotyczy to m.in. delegowania zadań oraz informowania podwładnych o działaniach, które zachodzą w przedsiębiorstwie.
Równie ważna jest sprawiedliwa ocena pracy zatrudnionych. Feedback powinien być przekazywany możliwie jak najczęściej. Współcześnie pracownicy są przyzwyczajeni do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się środowisku, dlatego oczekują szybkich i regularnych informacji zwrotnych na temat wypełnianych przez siebie zadań. Gdy na bieżąco wiedzą, czego oczekuje od nich pracodawca, chętniej decydują się na przedłużenie z nim współpracy.